http://www.enikonomia.gr/economy/226741,skylakakis-chreiazetai-rizikos-schediasmos-tou-enfia-ti-eipe-gia-.html http://media.enikonomia.gr/data/photos/resized/125_226741_068b6d6eb1-979e38653f153f8d.jpg Ο υφυπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης... 11/30/2019 1:55:25 PM

Σκυλακάκης: Χρειάζεται ριζικός σχεδιασμός του ΕΝΦΙΑ - Τι είπε για την μεσαία τάξη και για την 13η σύνταξη

Σκυλακάκης: Χρειάζεται ριζικός σχεδιασμός του ΕΝΦΙΑ - Τι είπε για την μεσαία τάξη και για την 13η σύνταξη

Τη συζήτηση για το “ριζικό ανασχεδιασμό του ΕΝΦΙΑ “ ανοίγει ο υφυπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης παραπέμποντας στο υπουργείο Εργασίας αναφορικά με τον τρόπο με το οποίο θα αποδοθούν στους συνταξιούχους το 2020 τα 908 εκατ. ευρώ της φετινής, λεγόμενης 13ης σύνταξης.

Με τη συνέντευξη του στην εφημερίδα”TΑ ΝΕΑ” λίγες μέρες πριν από τις ανακοινώσεις για τη διανομή του φετινού “κοινωνικού μερίσματος “ διαμηνύει η κυβέρνηση της ΝΔ δίνει τέλος στα υπερπλεονάσματα δηλώνοντας με νόημα πως “σε καμία περίπτωση δεν έχουμε ξεχάσει τη μεσαία τάξη”.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Σκυλακάκη στην εφημερίδα “TΑ ΝΕΑ”

- Τις επόμενες ημέρες η κυβέρνηση προετοιμάζεται να διανείμει για μία ακόμα φορά το λεγόμενο “κοινωνικό μέρισμα “ από το προβλεπόμενο υπεροπλεόνασμα του 2019. Θα είναι το τελευταίο; Σπάει από το 2020 η πρακτική των υπερπλεονασμάτων;

Είναι βέβαιο ότι η κυβέρνηση της ΝΔ δίνει τέλος στα υπερπλεονάσματα. Άλλωστε αυτό ρητά προβλέπεται στον προϋπολογισμό που έχουμε βάλει 3,58% του ΑΕΠ όταν ο ΣΥΡΙΖΑ στον τελευταίο του προϋπολογισμό προέβλεπε 3,9%. Είχε δηλαδή ως πολιτική το υπερπλεόνασμα. Με αποτέλεσμα να φορολογεί τους πολίτης για έσοδα τα οποία πηγαίνουν στους δανειστές και αφορούν τοκοχρεολύσια. Χωρίς οι δανειστές καν να τα έχουν ζητήσει. Αφαίρεσε έτσι 11,4 δισ. ευρώ από την οικονομία μέσα σε 3 χρόνια και επιβάρυνε κατά 18 δισ. ευρώ, επιπλέον των 11,4 δισ. ευρώ, με πρόσθετο φορολογικό βάρος τους πολίτες, όπως αυτό μετρήθηκε στην αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στην Εφορία.

Εμείς εφαρμόζουμε μια διαφορετική οικονομική πολιτική που δίνει κίνητρα για επενδύσεις, υψηλότερη ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας. Η θεσμική λύση στα υπερπλεονάσματα που ίσως θα πρέπει να αναζητηθεί βρίσκεται σε μία από τις θετικές προτάσεις του ΔΝΤ ( γιατί το ΔΝΤ λέει πολλά με τα οποία διαφωνούμε, αλλά έχει και κάποιες προτάσεις συμφέρουσες για την Ελλάδα) για έναν μηχανισμό εξομάλυνσης (smoothing mechanism) με τον οποίο δεν θα χρειάζεται να κάνουμε κάθε χρόνο υπέρβαση των στόχων για να τους πετύχουμε.

-Πώς θα μπορούσε να δουλέψει στην πράξη ένας τέτοιος μηχανισμός εξομάλυνσης;

Στην πράξη θα μπορούσε να δουλέψει με βάση την απόφαση του Eurogroup που μιλάει για μέσους όρους σε ότι αφορά τους στόχους έως το 2060. Θα μπορούσε για παράδειγμα ο στόχος όχι μόνο να είναι σε συνάρτηση με το διαρθρωτικό έλλειμμα αλλά και να περιλαμβάνει έναν μηχανισμό διόρθωσης των τυχόν αποκλίσεων. Προς τα κάτω αλλά και προς τα πάνω. Το θέμα αυτό όμως έχει μακροχρόνια διάσταση τόση στη συζήτηση του όσο και στη σημασία του. Προηγείται και πρέπει να λυθεί σε κάθε περίπτωση το θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων.

- Η κυβέρνηση δέχθηκε κριτική αναφορικά με τις περιορισμένες αν ελαφρύνσεις στη μεσαία τάξη μέσω των αλλαγών στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε ομολογήσει ότι” ζόρισε” τη μεσαία τάξη. Η κυβέρνηση ΝΔ μήπως την ξέχασε;

Σε καμία περίπτωση δεν έχουμε ξεχάσει τη μεσαία τάξη. Οι προεκλογικές μας δεσμεύσεις ήταν ξεκάθαρες. Υποσχεθήκαμε λιγότερους φόρους ξεκινώντας από τις επιχειρήσεις, περισσότερες επενδύσεις, υψηλότερη ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας. Για να αξιολογήσει κάποιος τον αντίκτυπο της πολιτικής μας στη μεσαία τάξη θα πρέπει να συνυπολογίσει το σύνολο των μέτρων. Η μείωση του ΕΝΦΙΑ από φέτος και η περαιτέρω μείωση το 2020, το αφορολόγητο 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, η μείωση των εισφορών από τον ερχόμενο Ιούλιο, η μείωση των συντελεστών φορολογίας για εισοδήματα έως 10.000 ευρώ, τα κίνητρα για ανακαινίσεις, είναι όλα μέτρα που αφορούν κατά κύριο λόγο τη μεσαία τάξη θα πρέπει. Θα πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη ότι είναι ο πρώτος προϋπολογισμός που καταρτίζει η νέα κυβέρνηση και όσο επιτυγχάνουμε υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης τόσο μεγαλύτερες θα είναι οι ελαφρύνσεις.

- Θα δοθεί ξανά το 2020 η 13η σύνταξη όπως ακριβώς δόθηκε το 2019;

Η λεγόμενη 13η σύνταξη δεν υπήρχε στον προϋπολογισμό του 2019.Δόθηκε εκτάκτως προεκλογικά. Η κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών συμπεριέλαβαν το σχετικό κονδύλι στον προϋπολογισμό του 2020 παρά το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός ξεκινούσε με δημοσιονομικό κενό μεγαλύτερο από τη λεγόμενη 13η σύνταξη. Το κονδύλι αυτό θα χρησιμοποιηθεί λοιπόν όλο για τους συνταξιούχους με τρόπο που θα προσδιοριστεί στο πλαίσιο της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης που θα πραγματοποιηθεί από το υπουργείο Εργασίας στους επόμενους μήνες.Τα χρήματα υπάρχουν.

-Συμπεραίνω σωστά ότι οι συνταξιούχοι και το 2020 θα λάβουν 908 εκατ. ευρώ επιπρόσθετα των φετινών συντάξιμων αποδοχών τους, αλλά με τρόπο ο οποίος θα είναι διαφορετικός από το επίδομα του ΣΥΡΙΖΑ;

Ασφαλώς. Θα τα λάβουν σίγουρα.Το πώς θα συμβεί αυτό θα το απαντήσει αναλυτικά το υπουργείο Εργασίας.

-Εστιάζοντας στην άσκηση προσαρμογής και επέκτασης του συστήματος αντικειμενικών αξιών το επόμενο έτος, θεωρείτε πως θα ήταν δικαιότερο να καταργηθεί ο συμπληρωματικός φόρος ή να υπάρξει μια νέα οριζόντια μείωση για όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων;

Η προσωπική μου άποψη μου άποψη είναι ότι ο ΕΝΦΙΑ χρειάζεται έναν ριζικό ανασχεδιασμό.

- Στις 4 Δεκεμβρίου, το Eurogroup, εφόσον δεν υπάρξουν ανατροπές, αναμένεται να ανάψει πράσινο φως για την εκταμίευση κερδών από ελληνικά ομόλογα περίπου 650 εκατ. ευρώ. Η κυβέρνηση έχει ανοίξει τη συζήτηση για αλλαγή της χρήσης τους το 2020.Τι μπορούμε να περιμένουμε;

Η έγκριση των ANFAs χωρίς εμπόδια και καθυστερήσεις που διαφαίνεται από την ανακοίνωση του EuroWorking Group θέτει τις βάσεις για να πετύχουμε και την αλλαγή χρήσης των ANFAs.Αυτό θα είναι καθοριστικό για τη διασφάλιση ρυθμών ανάπτυξης μεγαλύτερων από αυτούς που έχουμε προϋπολογίσει. Γιατί αν τα ANFAs μπαίνουν στην οικονομία –αντί να κάθονται άπραγα και αμήχανα σε έναν λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδας –και χρηματοδοτούν επενδύσεις μοχλεύοντας πολλαπλάσιους πόρους, τότε ο ρυθμός ανάπτυξης που στοχεύουμε είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα εκτελεστεί και με το παραπάνω. Tαυτόχρονα οι επενδύσεις θα φέρουν και πρόσθετα φορολογικά έσοδα.

- Την τελευταία φορά που συζητήσαμε για τη εισοδηματική πολιτική στο Δημόσιο υπό τη προοπτική μισθολογικών αυξήσεων ήταν φθηνότερο του 2009. Αυξήσεις μισθών δεν ήρθαν στη συνέχεια αλλά οι μειώσεις διαδέχονταν η μία την άλλη. Υπάρχει στο πλάνο της κυβέρνησης έως την ολοκλήρωση τη θητείας αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων και πότε;

Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για τους προϋπολογισμούς των επόμενων ετών αν δεν διαπιστώσουμε εμπράκτως την αύξηση επενδύσεων και του ΑΕΠ. Θεσμικά η συζήτηση αυτή θα γίνει στο Μεσοπρόθεσμο που πρέπει να καταρτιστεί την άνοιξη του επόμενου χρόνου.

- Επομένως πρώτα η αύξηση του ΑΕΠ και μετά η συζήτηση για τις αυξήσεις μισθών στο Δημόσιο;

Και μετά όλα τα υπόλοιπα.

Με πληροφορίες από την εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ"

Σχόλια Αναγνωστών

σχολίασε και εσύ